Foto: Hush Naidoo

Digidokter

Praktijk
Maximum aantal deelnemers: 
50


Bij de bibliotheek kan je sinds jaar en dag terecht voor informatievergaring. De laatste decennia echter geraken offline en online informatiebronnen steeds meer met elkaar verstrengeld. Bibliotheekmedewerkers krijgen van bezoekers dan ook frequent vragen over het gebruik van digitale tools. En die vragen handelen heus niet alleen over het gebruik van de catalogus.
 
Hoe kan een bibliotheek in het digitale tijdperk zijn rol blijven vervullen als steun en toeverlaat in verband met informatiegeletterdheid? Op welke manier kan je de stroom van ICT-ondersteuningsvragen stroomlijnen, zodat bibliotheekmedewerkers hun rol als 'kenniscoach' kunnen blijven vervullen, zonder erin te verdrinken?  
 
Met dit vraagstuk in gedachten werkten Bibliotheek Kortrijk en Vormingplus MZW begin 2012 een gezamenlijk initiatief uit onder de naam 'Digidokter'. Voortaan zou de bibliotheek elke maand op een zaterdagvoormiddag dienst doen als ICT-helpdesk of eerstelijns-hulpverlening voor iedereen met ICT-vragen of -problemen. Om de vragen een beetje te kanaliseren starten we telkens met een korte uiteenzetting over een bepaald onderwerp. Na de lezing (10u-11u) volgt een 'spreekuur' (in plenum) waarin je allerhande PC-vragen kunt stellen.
 
Sinds de eerste sessie in april 2012 blijkt de formule een groot succes te zijn. Zozeer zelfs dat we bij Bibliotheek Kortrijk na meer dan 40 sessies nog steeds volle zalen lokken, en dat de formule de laatste jaren is uitgebreid naar 9 andere bibliotheken in de regio Midden- en Zuid-West-Vlaanderen: Wevelgem, Zwevegem, Lange Munte (buurtbib Kortrijk), Roeselare, Staden, Ingelmunster, Avelgem, Tielt en Waregem.
 
Het publiek van de Digidokter-sessies is breed en divers: vrouwen en mannen van uiteenlopende leeftijd, kort- en langgeschoolden, gepensioneerden, OCMW-cliënten, ... Van heel wat deelnemers valt te betwijfelen of ze snel zullen deelnemen aan een 'regulier cursusaanbod' bij de CVO's, Vormingplus, of elders. Digidokter slaagt er in om (ook) een publiek te bereiken dat anders moeilijk of niet te bereiken is.
 
Wellicht komt dat omdat er tijdens de Digidokter-sessies een ongedwongen, informele sfeer heerst. De angst om een 'domme vraag' te stellen valt weg. En natuurlijk blijft het gevraagde engagement ook beperkt (een zaterdagvoormiddag van 10 tot 12).
 
Maar de Digidokter-sessies zijn laagdrempelig in nog meer opzichten:
 

Lage toegangsprijs

Op de meeste plaatsen leggen we de inkomprijs vast op € 5, nooit hoger. Dat we toch een toegangsprijs vragen doen we vooral om wie zich inschrijft te stimuleren effectief te komen naar de sessies. 

Veelgestelde vragen

De gekozen thema's sluiten steeds aan bij de interesses van een zo breed mogelijk publiek (vb: 'Mijn PC hapert - wat nu?'). 

Kort en bondig

Om het luchtig en behapbaar te houden beperken we de uitleg of 'informatieoverdracht' tot 1 uur, dat is een heel stuk korter dan bij een klassieke cursus of lezing. 

Ontspannen sfeer

We kiezen voor lesgevers die een rustig tempo hanteren, ontspannen voor een groep staan en zich goed kunnen aanpassen aan een lekenpubliek. Tijdens het interactieve vragenuurtje geven we ook aan de meest eenvoudige vragen aandacht; domme vragen bestaan niet.

Aanspreekbaarheid

Deelnemers met drempelvrees bieden we de mogelijkheid om na afloop van het plenum-gedeelte een vraag 'onder vier ogen' te stellen.

Links

Werken mee aan dit initiatief