Basisreflexen voor een digitaal aanbod

Artikel

Om te zorgen dat digitale diensten en inhouden toegankelijk blijven voor alle burgers zijn een aantal basisreflexen cruciaal. Gebruik daarom een ‘User Centered Design aanpak’.

Tip

Stel volgende vragen:

  • Wie moet de digitale dienst gebruiken? Welke digitale profielen hebben ze? (Zie bouwblok brede visie)
  • Toets bij een diverse testgroep af hoe ze digitale dienst gebruiken!
  • Hoe kunnen moeilijkheden worden opgevangen
    • in het ontwikkelingsproces van de digitale dienst
    • door partnerschappen en ondersteuningsnetwerken.

Inspirerende goede praktijken
 

  • Getuigenis Bart Simons (AnySurfer) - Starten vanuit toegankelijkheidsprincipes

    Bart Simons van AnySurfer getuigt over het belang en de kracht van toegankelijke, digitale media-inhouden voor iedereen. Hij geeft tips en tricks en licht toe wat AnySurfer kan betekenen om jouw aanbod van bij de start technisch toegankelijk(er) te maken.

    Meer weten? Lees hier dan 'Checklist voor toegankelijke websites' van AnySurfer en geef hem ook zeker door aan jouw websitebouwer.

     
  • Getuigenis Farida Barki (Wablieft) - Toegankelijke taal

    Digitale media en diensten moeten niet enkel technisch toegankelijk zijn. De burger moet de inhoud ook begrijpen. Farida Barki van Wablieft houdt daarom een pleidooi voor klare taal, ook online! Ze geeft alvast een aantal concrete tips om jouw digitale teksten te verbeteren.

    Wil je graag jouw teksten laten nalezen door of een training volgen van Wablieft? Hier vind je meer informatie over hun aanbod.